top of page

סקוליוזיס - עקמת בגב



מה זה סקוליוזיס?

סקוליוזיס היא הפרעה שגורמת לעקומה במישור הפרונטלי (בהסתכלות מלפנים) בחוליות עו"ש. העקומה יוצרת צורת C או S. העקומה בהסתכלות מהצד נשארת תקינה. סקוליוזיס נפוצה פי 2 בבנות מבנים. זה יכול להופיע בכל גיל, אך הכי נפוץ זה מעל גיל 10. זה לרוב תורשתי וקורה ללא כל סיבה הנראית לעין, ורואים החמרה מדור לדור. ישנם גורמים נוספים לסקוליוזיס: רגל קצרה בצד אחד או ספאזם שרירי בגב. זה יכול להיות מולד, ניווני בקשישים (כתוצאה מארטריטיס), גידול שגורם לכאב ובכדי להתחמק מכאב זה מתבצעת הסטה של הגב לצד השני, אוסטאופורוזיס, שברי דחיסה בעו"ש ועוד.


תסמינים:

התסמין העיקרי של סקוליוזיס זה העקומה בעו"ש שמתהווה באיטיות רבה שקל לפספס זאת עד להחמרה. זה יכול להגיע לכך שרואים שהראש נוטה לאחד הצדדים, או כתף שגבוהה מהשניה. אם זה חמור מאוד, זה יכול לגרום להפרעה בלב ובריאות.


אבחון

האבחון יבוצע ע"י הפיזיותרפיסט של מרכז הטיפולים והוא יכלול מבחני כח ותנועה בתנוחות שונות ותשאול.

הבדיקה כוללת שאלות על היסטוריה משפתחתית, כאב, חולשה או בעיות רפואיות אחרות. הבדיקה הפיזיקלית כוללת הסתכלות על העקומה בכל המישורים, בכיפוף לפנים, ובדיקת סימטריה בין שני צידי הגוף. כמו כן, יעשה צילום רנטגן. לפי הממצאים יקבע הטיפול, במידה ויש צורך.

זה חשוב שהרופא יאבחן את זמן הגדילה שנותר- מאחר שעם הגדילה העקומה עלולה להחמיר ויש לעקוב אחרי זה. זה נעשה באמצעות צילום רנטגן של עצמות האגן או שורש כף היד שמצביעים על זמן זה.

בדיקות בבית הספר עוזרות לאבחן מקרים רבים בזמן מוקדם, דבר המאפשר לטפל בכך באופן שמרני ולא ניתוחי. רוב האנשים עם סקוליוזיס חיים חיים מלאים ורגילים.


איך מטפלים בדלקת במרפק?

הטיפול תלוי בחומרת וסוג הסקוליוזיס. לסוגים מסויימים יש סיכוי להחמרה יותר מלשאר. ישנם שלושה טיפולים עיקריים- מעקב, מחוך וניתוח. אם הסקוליוזיס נגרם מדפורמציה באזור אחר בגוף, כגון קיצור רגל, נשים הגבהה מתחת לעקב רגל זאת בכדי למנוע תופעה זו. מטרת המחוך הוא למנוע את החמרת העקומה עד לסיום הגדילה. הטיפול יכלול פיזיותרפיה, עיסוי ותרגילים שיחזקו את שרירי הגב. זה לא יתקן את העקומה אך ימנע ממנה מלהחמיר.

הטיפול בסקוליוזיס הוא בד"כ טיפול שמרני - כלומר אין צורך בניתוח - יש להקפיד על שינוי אורח חיים והקפדה על יציבה נכונה בשילוב עם טיפול פיזיותרפיה/דיקור סיני/ עיסוי רפואי

תרפיה מנואלית - עיסוי שרירי הגב + מתיחות ורוטציות למפרקי האגן והצוואר.

דיקור סיני - במצבים אקוטים - יעזור להפחתת כאב, במצבים כרונים יתאים כטיפול תומך

פיזיותרפיה - הנחיה לביצוע תרגים מתאימים

לקביעת טיפול / יעוץ והתאמת תוכנית טיפול מתאימה על ידי פיזיותרפיסט בכיר:




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page