top of page

כלים פשוטים לריפוי עצמי

כשאנחנו נולדים הגוף שלנו גמיש, רפוי, נמרץ ומלא בקלילות וחיוניות. ככל שעוברים השנים אנו צוברים חוויות שמצטברות בגופנו, והופכות לחלק מובנה מהאישיות שלנו – הפיזית והרגשית. זה אותו "שריון גוף" שקיים בכולנו.


כחלק מהכשרתי, למדתי 5 שנים פסיכותרפיה גופנית. טיפול המשלב שיחה ועבודת גוף. ההתייחסות לגוף באה לידי ביטוי דרך התבוננות במטופל, מגע,תנועה,נשימה, דמיון מודרך ועוד כלים יצירתיים שבאמצעותם אנו עושים את החיבור בין הגוף לנפש ובין הנפש לגוף. זה בעצם העיקרון המנחה את שיטת טיפול זו – הגוף והנפש הם אחד. כשאני אומרת גוף – אני מדברת על המכלול שנקרא גוף! בטח שמעתם על המונח "גוף – נפש". "גוף – נפש" מתייחס ליחסי הגומלין בין הגוף הפיזי לבין הרגשות והמחשבות בנפש. אני אתן דוגמה - חרדה היא חוויה פיזיולוגית בדיוק באותה מידה שהיא חוויה נפשית. מה קורה בחרדה - דופק מואץ, מזיעים, ישנו מתח שרירי והם המרכיבים הפיזיים של תחושת לחץ ודאגה נפשית.

הנפש זקוקה לגוף כדי לקבל ביטוי בעולם הפיזי, והגוף זקוק לנפש כדי לחוות את החיות שבו. אנו נוטים לחלק את החוויות שלנו לתחושות פיזיות או נפשיות, אך למעשה לא ניתן להפריד ביניהם. נושא זה מתחבר למונח בתחום שלי שנקרא- "שריון הגוף". מה זה אומר? כשאנחנו נולדים הגוף שלנו גמיש, רפוי, נמרץ ומלא בקלילות וחיוניות. עם השנים אנו צוברים חוויות שמצטברות בגופנו. חוויות שמהולות ברגש שלעיתים לא קיבלו מענה (לא עבר עיבוד/לא הגיע לפורקן). חוסר המענה הזה מצטבר בגוף, הופך לחלק מובנה מהאישיות שלנו – הפיזית והרגשית. זה אותו "שריון גוף" שקיים בכולנו בכל מיני דרגות. אתם בטח מכירים אנשים כאלו שאתם אומרים עליהם - "נוקשים"..כמה קשה לאדם שכולו "שריון" להסתובב בעולם ולהרגיש את עצמו ואת הסובבים שלו? ועד כמה הוא יכול להרגיש חיוניות ואנרגיית החיים..

אז קודם כל מה זה ריפוי עצמי?

לפתח את היכולת האישית להקשיב ולזהות כאב/קושי/ חוסר איזון בחווית כלל גוף-נפש, והיכולת להתמודד באמצעות כלים עם הכאב/קושי ולחוש תחושת רווחה.

הידיעה שיש לנו שליטה על מצב הגוף שלנו, והיכולת שלנו למזער מצבים שיכולים להיות כרוניים היא עצומה! ברגע שאנחנו מתחילים לשים לב לגוף שלנו, לרגשות ולתחושות שלנו – אנו יכולים למנוע מצבים לא נעימים ואף מחלות. ומעבר לזה, לעזור בתהליך הריפוי של הגוף שלנו.


נשימה, הקשבה, וכאב.

נשימה: המיומנות הראשונה שאנחנו רוכשים בחיינו, כזו שאנחנו כמעט ולא מודעים אליה ולוקחים אותה כמובן מאליו - היא הנשימה. רובנו לא משקיעים מחשבה באותה פעולה טריוויאלית, שלכאורה התכלית שלה היא להשאיר אותנו בחיים. רובנו נושמים נשימות שטחיות ורדודות – זה מספיק לנו בשביל להתקיים אבל לא מספיק בשביל להיות בריאים באמת!!! לא מספיק כדי באמת לחיות ולחוות את החיים! תחשבו איך אתם מגיבים ללחץ. איך הנשימה שלכם בזמנים כאלו? נשימה איטית או נשימה מהירה? כמה סיטואציות כאלו מתרחשות לכם ביום יום? לחץ בכביש- אנחנו תמיד מנסים להספיק להגיע לאנשהו, תור בקופת חולים, משהו לא מסתדר לכם – זו הנשימה השטחית. שגרת יום לחוצה, תזונה לא מאוזנת ומתח בעבודה הם רק דוגמאות לגורמים נפוצים המכניסים את מערכת העצבים שלנו מידי יום להילוך גבוה. כולנו חושבים שמדובר במתחים זמניים, בתקופות קשות שיחלפו ויעברו, אבל למעשה יש להם לא רק השלכות מיידיות אלא גם השפעה ארוכת טווח. מאחר וכל אחד מאיתנו נושם מיליוני נשימות בשנה, ההשפעה ארוכת הטווח של נשימה לא נכונה היא מצטברת!! נשימה שטחית גורמת למחסור חמצן ברקמות ומכאן לנזק: קשיי ריכוז, חוסר אנרגיה, עייפות, מתח שרירי, כאבים ועוד. נשימה איטית ומלאה – משדרת לתת מודע שלנו שהכל בסדר ואתה יכול להירגע. בנשימה מלאה יש האטה בקצב הנשימות. נשימה זו מסייעת לגוף לשחרר הורמונים המרגיעים את המתח הפיזי והנפשי. עכשיו בואו פשוט ננשום - נשיפה כפולה: שאפו אוויר במשך ארבע שניות דרך האף, ולאחר מכן נשפו במשך שמונה שניות בשפתיים מכווצות, כאילו אתם נושפים לתוך קשית שתייה. חזרו על הפעולה הזו מספר פעמים, עד שתרגישו דופק מואט ותחושת רוגע נעימה בגופכם. האם אתם שמים לב להבדל כלשהו – בגוף, בתחושה, הרגשה – לפני ואחרי? תתחילו לשים לב למנעד של הנשימה שלכם ביום יום. מתי היא רפויה ומשוחררת? מתי היא הופכת להיות דרוכה יותר? מתי היא מהירה? טכניקות של נשימה טובות ומועילות להורדת לחץ דם ולהורדת מהירות הדופק, בכך מורידה את הסיכוי לחלות במחלות לב.

אם נדע לשלוט על הנשימה נקבל גם שליטה על המצב הרגשי שלנו.

הקשבה:

האם אתה יכול לומר שאתה נמצא בהקשבה לגוף שלך? מה זה אומר? האם אני רעב? למה בדיוק אני רעב? אני שבע? האם אני עייף? האם טוב לי? האם נעים לי לשבת כאן עכשיו? אני רוצה שעכשיו תתבוננו בגוף שלכם, כאן ועכשיו. אתם יכולים לעצום עיניים למי שזה עוזר לו. איך אתה כרגע מרגיש? תנסו לדייק. המאפיין הראשון של הקשבה, היא פאסיביות בעיקר. במקום לפלוט או לשדר אנחנו קולטים, סופגים, מכילים. להבדיל מדיבור, חשיבה או כל סוג אחר של עשייה, הקשבה קרובה יותר לאי-עשייה ולהוויה (הלך רוח). המאפיין השני הוא ההתבוננות פנימה. במהלך היום יום אנחנו יוצאים אל העולם ומוצפים בשפע של גירויים - צלילים, צבעים, מראות, ריחות, טעמים, אנשים ועוד. אנחנו רגילים לחיות באופן כזה שאנחנו כל הזמן יוצאים החוצה. התנועה היא תמיד החוצה אל העולם ומבלי לשים לב אנחנו הולכים לאיבוד בתוך העולם. שני המאפיינים האלה יחד יוצרים שינוי משמעותי באופן שבו אנחנו רגילים לחיות. הם מאפשרים לנו לגלות דרך חדשה ואחרת , דרך שמובילה אל עצמנו האמיתי. להקשיב לעצמך זה אומר לשים לב לכל החלקים מהם אנו מורכבים: להקשיב לקול שלי – למילים שאני בוחר לומר (לעצמי, לאחר), למחשבות שלי (אילו מחשבות עוברות לי בראש), לגוף שלי (לגוף הפנימי שלי – למה שקיים בתוך הגוף – מודעות לתחושות הפיזיות ולשינויים הפנימיים בגוף), פשוט להקשיב, לשקט, לדממה (כשאנו נמצאים בתוך שקט, זה מעורר את השקט הפנימי שלנו).

מדיטציה יעילה לצורך הקשבה והתבוננות. המדיטציה היא טכניקה לביצוע פעולה עצמית בנפש האדם. יכול להיות לצורך הקשבה והתבוננות, לצורך שינוי תודעה או ריפוי, להרפייה, לריכוז. כיום קיימות אין סוף סוגי מדיטציות. המשותף לכולם שהתרגול הוא אדם עם עצמו.

כאב:

כאב הוא למעשה תחושה סובייקטיבית של אדם, המורכבת מאלמנטים תחושתיים ורגשיים, ומוגדרת כלא נעימה. הרבה פעמים אנחנו לא מוצאים הסבר למה כואב לנו?... כאב הוא בעצם פרשנות של המוח לאותות שהוא מקבל מרקמות הגוף השונות. * ישנם סוגים שונים של כאב: כאב אקוטי – בעוצה גבוהה ולמשך קצר יחסית, כאב כרוני – כאב מתמשך, יכול להיות בכל עוצמה. אפשר לסווג כאב לסיווגים נוספים, אך אליהם כרגע לא נתייחס. (שמתייחס לסוג הרקמה הכואבת, כאב איסכמי, כאב נוירופתי) התפיסה הרווחת היום היא שכאב הוא בעיה בפני עצמה! בצורה בזו הולכות ומתרבות להן מרפאות הכאב אשר מטרתן לאפשר לאנשים הסובלים מכאבים לחזור לשגרת חיים נורמאלית ככל האפשר, מבלי לסבול כל הזמן. כאב פסיכוגני הוא כאב הנגרם כתוצאה מגורמים מנטליים, רגשיים או התנהגותיים. הכאבים הפסיכוגניים השכיחים ביותר הם כאבי ראש, כאבי גב וכאבי בטן. אני רוצה לחזור לנושא שריון הגוף שדיברתי בהתחלה. אמרנו אם ככה שלרגשות זיכרונות, טראומות אשר לא עברו עיבוד ולא קיבלו מענה עצורים כמידע בתאי הגוף של האדם. זה מה שנקרא: "רגשות מודחקים". העבר שלנו וחוויותינו מהרחם, מהלידה, מהינקות, מהילדות ומחיינו הבוגרים מוטבעים כחותם בתוך גופינו ומשפיעים על דפוסים רגשיים, התנהגותיים וגופניים. הכאב בעצם משמש כמסר של הגוף. מה הוא רוצה לומר לי? אירועים שונים בחיים מפגישים אותנו עם תחושות גופניות. לגוף ולנפש ישנם קשרים אין סופיים ובמרבית המקרים בעיות גופניות (פציעות/מחלות/כאבים) יעידו באופן ישיר על נפשו של האדם. תחושות הגוף הינם הנתיב המרכזי המגשר בין הראש החושב והנפש המרגישה. הגוף מנסה לאותת, לסמן ולספר לנו על האופן שבו אנו חיים, על הסכסוכים הפנימיים והחיצוניים, ועל הרגשות והנפש שלנו. מסרים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי באמצעות מחלות, כאבים, מחושים ותחושות גופניות.

אדם שלא הקשיב למסרים של הגוף מפתח את המסרים למחלה. עמידות נמוכה של הגוף ולא החיידקים, היא הגורם המשמעותי להתהוות מחלה!!

מהי מחלה באנגלית? Disease – כשמפרקים את המילה - חוסר נוחות.

*מחלה כביטוי פיזי למצב רגשי, תודעתי, אנרגטי.

ישנם סוגים של מחלות:

  1. מחלות כרוניות, סופניות. מחלה שניתן להתפתח ממנה.

  2. מחלה כביטוי לחוסר איזון זמני – כאב, גירוי בעור וכו'. חוסר איזון שגרם לתגובה פיזית בגוף. לקיחת אחריות וביצוע שינוי. חוסר שינוי וחוסר הבנה מביאה למצב כרוני.

  3. מחלה שמטרתה חיסון הגוף הפיזי או ניקוי הגוף – וירוס, שפעת, מחלת חום, מחלות ילדים. להרפות ולאפשר לעצמנו לנוח. מחלות מסוג זה מתהוות בד"כ במצבים של קושי רגשי ובאות הרבה פעמים לעזור לנו לבצע שינוי בחיים. המחלה מאפשרת לגוף התמרה של מצבים.

טכניקה טובה להפגת כאב הינה דמיון מודרך - בדמיון מודרך אנחנו רוצים להעביר מסרים חיוביים ודימויים אל התת מודע. שילוב של דמיון מודרך תורם לתחושת הרפייה ושינוי ברמות לא מודעות. זהו המצב שבין העירות לשינה. הבסיס להרפיה ולדמיון מודרך הוא נשימה.

לסיכום:

תנשמו....וכמה שיותר!!

שינוי אורח חיים דורש אימוץ חשיבה נכונה, חיובית ובריאה!

לקחת את הזמן ולהקשיב לעצמי הפנימי שלנו לעיתים תכופות יותר.

הקשיבו למסרים של הגוף שלכם! מה הוא מאותת לכם?

משמעות היכולת לאהוב את עצמנו הוא הכושר ללמוד להקשיב לגופנו. כאשר הגוף חולה, הוא מאותת לנו שמשהו השתבש ועלינו מוטלת האחריות למצוא את הגורם לכך,ולעשות כל מה שצריך כדי להבריא את הגוף.

חשוב לציין, כל אחד מאיתנו הוא אדם ייחודי, ולכל אחד דרך ייחודית להתמודד עם הבריאות שלו.

חובה עליכם לקחת אחריות על הבריאות שלכם, ועל החיים שלכם. ולאו דוקא לשים את עצמכם בעיניים עצומות אצל רופאים או מטפלים למיניהם. בנוסף, עליכם להרגיש טוב בטיפול שאתם עושים.

אמצו את הכלים הפשוטים האלו, השינויים הקטנים האלו, יכולים לשנות חיים שלמים! הכותבת הינה דנית דרורי - מטפלת הוליסטית בפסיכותרפיה גופנית ומשלבת עיסויים לגוף ולנפש. לפרטים על טיפול אצל דנית דרורי



21 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page